Varför ska du ha en maillista?
För lite drygt två år sedan blev jag med mailinglista. Jag skrev då det här blogginlägget om alla fördomar jag själv haft mot “nyhetsbrev”, om den spammiga säljkänslan och, e-mail – känns inte det väldigt 2002?
Men nu ska jag berätta för dig vad jag lärt mig det här senaste året. Av att få privilegiet att dyka upp i tusentals personers mailbox men också av att höra era historier om vad ni lärt er av mig. Det är anledningen till att jag gör det jag gör.
01.
Du kommer inte närmare än email
I stort sett alla människor har en emailadress. Och majoriteten av dem kollar sin mail varje dag – vissa flera gånger om dagen (och vissa en ohälsosamt mängd gånger per dag -> jag). Mailen är den närmaste vägen mellan dig och mottagaren och det du skickar kommer med all största sannolikhet faktiskt hamna framför mottagaren.
Att bli inbjuden till någons mailbox är speciellt. Att någon väljer dig, att ta del av det du har att erbjuda, är något speciellt och ska behandlas på det sättet. Därför försöker jag alltid skriva något unikt till deltagarna på min maillista, något jag inte delar i andra kanaler. Jag ser dem som mina mest dedikerade följare, de som är mest troliga att vilja ta del av det jag erbjuder.
02.
Mailen vinner över Instagram – alla dagar
Jag anser att sociala medier är helt och fullt nödvändiga för att bygga en business online idag. Det bygger relation, ger dig räckvidd och driver trafik tillbaka till din sajt.
Men sociala medier har en stor nackdel:
Du har ingen som helst kontroll över dem.
Skickar du ett mail så kommer som sagt mottagaren med största sannolikhet (om inte internets motsvarighet till PostNord är framme) att få det och se det. Om personen läser det är oklart, men hen kommer i alla fall få möjligheten – vilket man inte kan säga om sociala medier.
Det du postar på Instagram kommer inte visas för alla dina följare. Samma sak på Facebook och Linked In. Algoritmerna styr och det finns inga garantier att ditt inlägg kommer ses av just den följaren som vill se det – och behöver det. Detta även fast hen har sagt till Instagram att hen vill ta del av ditt innehåll!
Så vill du ha en garanti för att nå fram till din publik? Mail is the way to go.
Dessutom – ditt mails livslängd bestäms av mottagaren. Det står ju nämligen markerat som “oläst” tills det att mottagaren antingen läser det eller raderar det.
03.
Det är en av de väldigt få kanalerna du äger
Din maillista är en av de väldigt få kanaler som du faktiskt äger själv. Jag brukar säga att egentligen är de enda kanaler jag äger min blogg och min mailinglista, i vissa mått även min podcast. Där kommer jag garanterat att nå alla de som har valt att ta del av mitt innehåll.
Jag ser många som bygger hela sin business på sociala medier, på Facebook, Instagram och Linked In och det är lite läskigt. För sociala medier är inte ägda, de är i bästa fall hyrda eller lånade. Du har ingen som helst kontroll över hur dessa privata bolag kommer att utveckla SINA kanaler, du får bara gilla läget och hänga med.
Mailinglistan däremot, den kan ingen ta ifrån dig, den är din.
04.
Mail konverterar
Vill du tjäna pengar? Då måste du ha en mailinglista. Enligt den här undersökningen ligger konverteringsgraden i sociala medier på 1,9% medan den via mail på hela 6,05% (men enligt min erfarenhet kan den också vara mycket, mycket högre beroende på produkt och bransch).
Det här är så klart förutsatt att du inte bara säljer till din maillista utan också levererar värde, precis som i allt annat innehåll du skapar.
05.
Det bygger relationer
Om jag bara kunde berätta för dig om alla de fantastiska mail jag fått till svar när jag skickat ut till min mailinglista. Om alla som berättat hur jag peppat, hjälpt och motiverat dem att våga, att satsa och att gå utanför sin trygghetszon.
De gör att jag känner att jag gör skillnad. Att jag når fram. Och på ett personligt plan är det värt allt.
Att ha en maillista är ett sätt för dig att kunna hålla kontakten med dina potentiella kunder på ett närmare sätt och dessutom slipper du oroa dig för om algoritmen kommer sätta käppar i hjulet för dig.
Genom att dela med dig av värde i form av kunskap, inspiration eller underhållning kan du bygga upp en maillista med precis de som du vill nå med ditt budskap. Personer som du når direkt i deras inkorg - helt algoritmfritt!
Varmt välkommen till minikursen
Kom igång med din maillista
Under den här kursen kommer jag att ta dig steg för steg från att känna "var ska jag börja" till att ha satt upp din maillista, börjat samla in mailadresser och även börjat vårda dina kontakter.
Anmäl ditt intresse här01.
Vad ska du skicka och till vem?
Alla strategier värda sitt namn börjar med ett syfte. Vilken typ av innehåll ska du skicka till din publik och hur ska du tänka kring segmentering?
En maillista bör inte enbart användas för att skicka ut nyheter eller sälja dina tjänster, den är en jätteviktig del i ditt relationsbyggande med dina kunder.
02.
Välj tjänst och sätt upp tekniken
Det finns ett gäng olika tjänster du kan använda för din maillista. Jag kommer att gå igenom de två jag rekommenderar och visa exakt hur du sätter upp ett konto för att efter workshopens slut vara igång med din lista!
03.
Sätt upp formulär och samla in mailadresser
Jag visar dig steg för steg hur du sätter upp ditt första formulär, skapar en landningssida (och delar på din hemsida eller blogg) så att du kan börja samla in mailadresser.
04.
Automatisera med hjälp av en freebie
En maillista är en tillgång som ska få växa medan du sover. Därför visar jag dig hur du sätter upp en freebie - till exempel en gratis guide, checklista eller video - för att löpande bygga din maillista till en stark och relevant kommunikationskanal.
05.
Vårda relationen med dina prenumeranter
Som jag sa innan - poängen med en maillista är inte bara att du ska sälja och prata om dig själv. Poängen är att du - likt de sociala medierna - att du ska bygga vidare på relationen med din publik för att stärka ditt förtroende för dem och sedan göra dem till kunder.
Men hur gör man det? Jag visar hur du sätter upp en så kallad "nurture sequence" för nya prenumeranter och gör ditt första utskick till din maillista!
Vill du börja bygga din maillista - utan hårslit, teknisk panik och frustration?
Jag visar dig hur!
När går detta av stapeln?
Datum ej spikat
Vad kostar det?
1495:-
1 868,75 SEK ink moms
Jag heter Linda Hörnfeldt och är din kursledare!
Jag hjälper soloföretagare, entreprenörer och influencers att förstå styrkan i att bygga ett starkt varumärke och riktiga relationer i sociala medier!
Jag är också entreprenör, föreläsare, författare till boken "Yrke: Influencer", grundare av branschorganisationen Influencers of Sweden och jobbar som influencer under mitt varumärke La Linda. Man kan säga att, det här med influencers och att bygga relationer på nätet, det kan jag en hel del om!
Efter 12 år i Stockholm och i epicentret av influencerbranschen har jag nu flyttat ut på landet utanför Örnsköldsvik där jag bor i ett litet grått hus med min hund Leia och min katt Sixten.
Jag tycker det jag gör är viktigt för att vi människor bygger relationer till andra människor och för att bli framgångsrika måste vi förstå våra kunder och lära oss vad som engagerar på riktigt!
Connecta gärna med mig!